Edytuj nagłówek
Aktualności

DSC 4543Ostatnie z cyklu szkoleń w ramach grantów EOG, które odbyło się 30 maja 2022 r., dotyczyło nowoczesnych technologii (wizualizacja 3D i technologia poszerzonej rzeczywistości – XR) i ich wykorzystania w nauce, sztuce i życiu codziennym.

Dr inż. Krzysztof Orleański – współpracujący z Instytutem Telekomunikacji i Elektroniki z Norwegian University of Science and Technology (NTNU) w Trondheim – rozpoczął swój wykład od przedstawienia historii wizualizacji 3D – od stereoskopii przez grafikę 3D po holografię i filmy sferyczne 360°. Swoistym połączeniem sztuki z technologią był projekt Lofoty 360, o którym opowiedziała dr hab. Jolanta Sipowicz z Instytutu Muzyki (wokalistyka). Projekt dotyczył rejestracji koncertu (z dr Sipowicz jako solistką), który miał miejsce na Lofotach z wykorzystaniem technologii filmu sferycznego 360°. „Film sferyczny składa się z kilku obrazów filmowych nakręconych jednocześnie kilkoma obiektywami i złożonych w sferę 360°. Za pomocą myszki bądź prostego panelu sterującego można zmieniać kierunek patrzenia i wybierać najciekawszy danym momencie fragment rzeczywistości” – przekonywał dr Orleański – współtwórca projektu.

Zagadnienia dotyczące poszerzonej rzeczywistości rozwinął w dalszej części szkolenia Arkadiusz Rataj – artysta i muzyk oraz entuzjasta nowoczesnych technologii – jak sam o sobie mówi. „Jesteśmy obecnie świadkami IV fali zmian technologicznych, jaką jest XR” – podkreślał prelegent. Według niego I fala tych zmian była związana z komputerem osobistym, II fala z internetem, zaś III fala – ze smartfonem. Uczestnicy szkolenia mogli zapoznać się z technologiami poszerzonej rzeczywistości (Extended Reality), przykładami ich zastosowania w praktyce, statusem technologii XR, rynkiem XR i prognozami na przyszłość, a także z narzędziami deweloperskimi. Technologie XR, takie jak np. Augmented Reality (AR) i Virtual Reality (VR) łączą ze sobą świat rzeczywisty ze światem wirtualnym. Przykładami wykorzystania VR są platformy społecznościowe (VRChat, AltspaceVR), zdalne immersyjne prowadzenie pojazdu, szkolenia medyczne (np. z chirurgii), wirtualne jazdy próbne z wykorzystaniem rękawic haptycznych, produkcja filmowa, koncerty itp. Z kolei AR wykorzystuje się m.in. w leczeniu chorób psychicznych (np. PTSD czy alkoholizmu), urządzaniu i projektowaniu wnętrz (Ikea) czy virtual production. Zatem możliwości, jakie daje technologia XR, są w zasadzie nieograniczone – w rzeczywistości wirtualnej można np. ćwiczyć umiejętności przydatne w codziennym życiu, czego przykładem mogą być wirtualne interview z potencjalnym pracodawcą dla absolwentów szkół średnich – wskazuje dr Orleański.

Podsumowanie szkolenia stanowił panel dyskusyjny z udziałem władz i pracowników uczelni. Uczestnicy spotkania przedstawili się pokrótce, wskazując na obszary swoich zainteresowań i możliwości nawiązania współpracy m.in. w ramach grantów EOG: dr inż. Krzysztof Orleański jest kierownikiem laboratorium multimedialnego NTNU, prowadzi projekty multimedialne, jest także prezesem Polonii w norweskim Trontheim, dr hab. Jolanta Sipowicz posiada doświadczenie naukowo-dydaktyczne (Uniwersytet Zielonogórski), jest zainteresowana łączeniem muzyki z nowoczesnymi technologiami, zaś Arkadiusz Rataj jest programistą (VR) i artystą łączącym – podobnie jak dr Sipowicz – sztukę z technologią. Zarówno przedstawiciele uczelni, jak i trenerzy prowadzący szkolenie zadeklarowali chęć podjęcia współpracy w zakresie m.in. interdyscyplinarnych projektów grantowych.

Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Podniesienie kompetencji dydaktyczno-naukowych Państwowej Uczelni Zawodowej im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie” finansowanego z funduszy EOG : Komponent I Profesjonalny rozwój kadry – Intensywne szkolenia.